COMMODORE BUSINESS MACHINES




Pierwszym komputerem tej marki, który znalazł się w mojej kolekcji, był C=+4. Wystrój zewnętrzny ma chyba najładniejszy ze wszystkich komputerów tej firmy. Następny trafił mi się C128. Syn używał go do tworzenia efektów dźwiękowych podczas gry na gitarze, co szybko skończyło się uszkodzeniem SIDa. Niestety, konstrukcje firmy Commodore nie są "idiotensicher" i potrafią uszkodzić się nawet przy przełączaniu dżojstika z gniazda do gniazda.


PET 2001






Dziadunio - tak tę maszynkę nazwał "Bajtek". W mojej kolekcji od 1993r. Na monitorze oryginalny pokrowiec. Obudowa wykonana całkowicie z blachy stalowej.

Procesor 6502 /1MHz

RAM 8kB rozszerzalna do 32kB

ROM 14kB z możliwością rozszerzenia do 26kB

Procesor graficzny - brak

Rozdzielczość maksymalna (tylko tryb tekstowy) 40 znaków w 25 liniach.

Grafika 62 znaki semigraficzne

Wbudowany 9" monitor monochromatyczny (zielony)

Porty: IEE488, USER PORT, 2 złącza do magnetofonu

Zewnętrzne peryferia (FDD, magnetofon,drukarka, modem) dołączane do portu IEEE488 (FDD) i USER PORT - reszta

Dźwięk: brak




4016





















To już nowsza wersja PETa. Posiada zmienioną płytę główną, większy monitor, lepsze możliwości graficzne, wydaje nawet dźwięki.
Zdjęcie po lewej - wygląd zewnętrzny, zdjęcie po prawej ukazuje tajniki wnętrza komputera: na dole po lewej zasilacz, po prawej płyta główna. W prostokątnym otworze widoczna płyta monitora, powyżej - klawiatura.
Komputer otwiera się jak maska samochodu, jest nawet wspornik do zablokowania w położeniu otwartym.
Wadą całej linii PETów są znaczne rozmiary i ciężar.


Procesor 6502 / 1MHz.

RAM 16kB z możliwością rozszerzenia do 96kB

ROM 14kB z możliwością rozszerzenia do 26 kB

Procesor graficzny CRTC 6845.

Rozdzielczość maksymalna (tylko tryb tekstowy) 80 znaków w 24 liniach

Grafika: 62 znaki semigraficzne

Tekst: 2 tryby tekstowe 80 i 40 kolumn w 25 liniach.

Wbudowany 12" monitor monochromatyczny (zielony).

Porty: IEE488, USER PORT, 2 gniazda magnetofonu.

Urządzenia peryferyjne: FDD (IEEE488), drukarka, magnetofon, generator dżwięku typu Covox

Dźwięk: wbudowany beeper (piezoelektryczny).




8032






Pamięć RAM 32kB. Pozostałe parametry jak w 4016. Ten egzemplarz trafił do mnie z Australii. Posiada szereg modyfikacji (co widać także na zewnątrz).




610
















Ten komputer stanowi połączenie linii PET i C64. Komputery PET przeznaczone były głównie do zastosowań biurowych i, po wprowadzeniu modelu VIC20 a potem C64, sprzedaż ich zaczęłą gwałtownie spadać. Koniecznością było wprowadzenie modelu, który łączyłby zalety nowej linii i współpracował z pozostałą na rynku dużą ilością urządzeń peryferyjnych z interfejsem IEEE488. Tak powstał nowy model Commodore model 610, na rynku znany również jako B128, a także jego wersja rozwojowa - model 710.



Procesor 6509 / 1MHz.

RAM 128kB z możliwością rozszerzenia do 256kB

ROM 24kB

Procesor graficzny CRTC 6845.

Rozdzielczość maksymalna ?

Grafika: 62 znaki semigraficzne

Tekst: 2 tryby tekstowe 80 i 40 kolumn w 25 liniach.

Wyjście composite video NTSC (DIN5).

Porty: IEEE488, gniazdo kartridża, gniazdo magnetofonu, RS232.

Urządzenia peryferyjne: FDD (IEEE488), drukarka, magnetofon

Dźwięk: Sound Interface Device (SID) 6581 -trzykanałowy syntezator dźwięku .




VIC 20






Procesor 6502 / 1,4MHz.

RAM 5kB z możliwością rozszerzenia do 8 lub 16kB

ROM 20kB

Procesor graficzny MPS6560 (NTSC) / MPS6561 (PAL)

Rozdzielczość maksymalna 176 X 184

Grafika: wielokolorowa (?)

Tekst: 23 znaki w 22 liniach.

Wyjście composite video NTSC lub PAL (DIN5).

Porty: Gniazdo kartridża, gniazdo magnetofonu, 2 gniazda dżojstika.

Urządzenia peryferyjne: FDD, drukarka, magnetofon, dżojstik

Dźwięk: generator dźwięku zespolony z układem wizyjnym .




64






Procesor 6510 / 1MHz.

RAM 64kB

ROM 20kB

Procesor graficzny MPS6567.

Rozdzielczość maksymalna 200 X 320.

Grafika: maks. 16 kolorów. 200 X 160 / 8 kolorów, 200 X 320 / 2 kolory.

Tekst: 40 kolumn w 25 liniach.

Wyjście composite video PAL / NTSC (DIN8).

Porty: USER PORT, serial, gniazdo kartridża, gniazdo magnetofonu, 2 gniazda dżojstika..

Urządzenia peryferyjne: FDD, drukarka, magnetofon, dżojstik.

Dźwięk: Sound Interface Device (SID) 6581 - trzykanałowy syntezator dźwięku .




128





Procesor 8502/1MHz i Z80/2,4MHz.

RAM 128kB rozszerzalna do 512kB.

ROM 48kB

Procesor graficzny 8564 (NTSC) / 8566 (PAL).

Rozdzielczość maksymalna 200 X 640

Grafika: 200 X 320 przy 8 kolorach, 200 X 640 przy 2 kolorach

Tekst: 2 tryby tekstowe 80 i 40 kolumn w 25 liniach.

Wyjście composite video NTSC lub PAL (DIN8).

Porty: USER PORT, serial, gniazdo kartridża, gniazdo magnetofonu, 2 gniazda dżojstika.

Urządzenia peryferyjne: stacja dysków 5,25" lub 3,5", drukarka, magnetofon

Dźwięk: Sound Interface Device (SID) 8580 -trzykanałowy syntezator dźwięku .




128D






Procesor 8502/1MHz i Z80/2,4MHz.

RAM 128kB rozszerzalna do 512kB.

ROM 48kB

Procesor graficzny 8564 (NTSC) / 8566 (PAL).

Rozdzielczość maksymalna 200 X 640

Grafika: 200 X 320 przy 8 kolorach, 200 X 640 przy 2 kolorach

Tekst: 2 tryby tekstowe 80 i 40 kolumn w 25 liniach.

Wyjście composite video NTSC lub PAL (DIN8).

Porty: USER PORT, serial, gniazdo kartridża, gniazdo magnetofonu, 2 gniazda dżojstika.

Urządzenia peryferyjne: wbudowany napęd dwustronny 5,25", drukarka, magnetofon

Dźwięk: Sound Interface Device (SID) 8580 -trzykanałowy syntezator dźwięku .




16






Procesor 7510 lub 8510 / 1MHz.

RAM 16kB z możliwością rozszerzenia do 256kB

ROM 32kB

Procesor graficzny 7360 (TED).

Rozdzielczość maksymalna 200 X 320

Grafika: 160 X 200 przy 4 kolorach z palety 121.

Tekst: 40 kolumn w 25 liniach.

Wyjście composite video NTSC lub PAL (DIN5).

Porty: serial, gniazdo kartridża, gniazdo magnetofonu, 2 gniazda dżojstika.

Urządzenia peryferyjne: FDD, drukarka, magnetofon, dżojstik.

Dźwięk: dwukanałowy generator dźwięku (fragment układu TED).




116






Procesor 7510 lub 8510 / 1MHz.

RAM 16kB z możliwością rozszerzenia do 256kB

ROM 32kB

Procesor graficzny 7360 (TED).

Rozdzielczość maksymalna 200 X 320

Grafika: 160 X 200 przy 4 kolorach z palety 121.

Tekst: 40 kolumn w 25 liniach.

Wyjście composite video NTSC lub PAL (DIN5).

Porty: serial, gniazdo kartridża, gniazdo magnetofonu, 2 gniazda dżojstika.

Urządzenia peryferyjne: FDD, drukarka, magnetofon, dżojstik.

Dźwięk: dwukanałowy generator dźwięku (fragment układu TED).




Plus 4






Procesor 7510 lub 8510 / 1MHz.

RAM 16kB z możliwością rozszerzenia do 256kB

ROM 32kB

Procesor graficzny 7360 (TED).

Rozdzielczość maksymalna 200 X 320

Grafika: 160 X 200 przy 4 kolorach z palety 121.

Tekst: 40 kolumn w 25 liniach.

Wyjście composite video NTSC lub PAL (DIN5).

Porty: serial, gniazdo kartridża, gniazdo magnetofonu, 2 gniazda dżojstika.

Urządzenia peryferyjne: FDD, drukarka, magnetofon, dżojstik.

Dźwięk: dwukanałowy generator dźwięku (fragment układu TED).




TV GAME 2000K




Jeszcze jeden egzemplarz marki Commodore. Jest to gra telewizyjna z ery prekomputerowej. Nie jest urządzeniem programowalnym, nie ma procesora ani pamięci. W latach 70-tych ub. wieku wielką popularnością cieszyły się gry telewizyjne typu ping-pong. Czasopisma dla elektroników amatorów zamieszczały opisy budowy takich urządzeń z układów TTL. Kres ich popularności położyło pojawienie się gier programowalnych (Atari 2600) i pierwszych komputerów ośmiobitowych.





Gra przeznaczona jest dla 1 lub 2 graczy, a po podłączeniu dodatkowych manipulatorów może jednocześnie grać 4 graczy. Do wyboru (poprzez ustawienie obrotowego przełącznika) są 4 gry: tenis, koszykówka, pelota i strzelanie do celu. Do tej ostatniej gry wymagany jest pistolet optyczny. Za pomocą osobnych przełączników można wybrać opcje: ilość graczy, automatyczny serwis i stopień trudności dla lewego i prawego gracza. Czarny przycisk służy resetowania gry, czerwony do serwisu ręcznego.
Na ekranie wyświetlany jest obraz kolorowy. Zasilanie 9V AC 0,5A.